Fredag den 20 april samlades klubbmedlemmar med gäster och övriga medverkande i stora foajén på Malmö Börshus. Mingel med bubbel i form av 2012 Rotari, snittar, mycket skratt och prat.
Gästvärdar var Åke Christiansson, Kerstin Hardgren och Torgny Hammarstrand. Vi tågade därefter in i festsalen och intog våra platser. Allt mycket väl ordnat med placering och omtanke för oss ca 60 festdeltagare.

Konsertviolinisten Justina Auskelyte

Konsertviolinisten Justina Auskelyte, från Det Kongelige Teater i Köpenhamn, öppnade middagen med en sonat av Johan Sebastian Bach och avslutade den officiella delen av middagen med ytterligare njutbar musik.

Bild: Ingmar Ingstad - Justina Auskelyte - Lars Berglund, Foto: Åke Persson

Mottagarna av PHF

President Lars Berglund tog sedan vid. Han hälsade oss alla välkomna och berättade om klubbens tillkomst och historia. Därefter presenterade han de båda mottagarna av PHF, nämligen Steingrimur Jonsson och Raymond Erming och utdelade diplom och nål till dessa båda förtjänstfulla medlemmar. Blommor och applåder.

Bild: Lars Berglund - Raymond Erming - Steingrimur Jonsson, Foto: Åke Persson

Presidenten introducerade nu gästerna och framförde hälsningar från Stig Nordlund.

Den eminente toastmastern, som aldrig blir svaret skyldig, allas vår glade Leif Ohlsén, tog nu över talpresentationen.

Middagen

Som förrätt serverades en elegant och vacker talrik med glasbakad torsk och spännande tillbehör. Till detta serverades en mycket god 2016 Hemisferio Reserve/ Sauvigon Blanc.
Därefter gödkalv med spetskål, pumpafrön, gulbeta och ett härligt rödvin 2013 Nauta från Spanien.
Efterrätten bestod av kryddkokta päron med kokos/yoghurt glass, maräng och citrontimjan. En utmärkt god och välbalanserad middag.

Underhållning och tal

Många trevliga och fina tal hölls under middagen av bl a Guvernören Peter Lindqvist, Jan Bergfeldt, Inge Gerstedt, Ulf Larsson och Åke Persson.
För underhållningen f ö stod den charmige Mikael Neuman, känd och glad garcon, son till den legendariske Ulrik Neuman. Han blev presenterad av vår glada, strukturerade och kompetenta Lillemor Darinder på utmärkt danska och han svarade på perfekt svenska. Mikael underhöll oss nu med halsbrytande toner, roliga texter, danska och svenska om vart annat och härlig musik.  Han avslutade på Lillemors begäran med ” Svantes lykkelige dag” av Benny Andersson från Danmark.
Kvällen avslutades med kaffe och dans, men klockan hade då blivit 23.30. Vår toastmaster Leif Ohlsén framförde på allmän begäran dessförinnan två glada historier, som inte låter sig refereras.
Kvällen går fort när man har roligt.

Ett stort Tack

Lillemor hade med sin festkommitté och personal från restaurangen arrangerat kvällens alla olika moment på ett utomordentligt förtjänstfullt sätt. Ett stort tack till Kommittén och personalen för denna minnesvärda jubileumskväll. Tack även till Daniel som stod för garderoben och dansmusiken.

Vid pennan
Leif Rosenblad