Konsthallens chef Mats Stjernstedt visade utställningen The invisible enemy should not exist (Room G) och berättade om bakgrunden till verken av den amerikanske konstnären Michael Rakowitz, av irakisk-judisk börd.  
 
Bild: Mats Stjernstedt, chef på Malmö Konsthall, berättar om Michael Rakowitz utställning. Foto: Åke Persson
När amerikanska trupper intog Bagdad år 2003 så lämnades nationalmuseet i Bagdad utan bevakning i 32 timmar. Cirka 8 000 föremål plundrades från nationalmuseet. Museet hade en av de viktigaste samlingarna av konst från Mesopotamien från årtusendet f.Kr. Bland annat fanns här de första bevarade exemplen på skrift i världen.
 
2015 ödelades större delarna av den historiska staden Nimrud i Irak. Bland annat jämnades det Nordvästra palatset med marken när terrorgruppen IS körde bulldozers genom de vackra tempelväggarna. Det Nordvästra palatset byggdes på 800-talet f.Kr.
 
Michael Rakowitz arbetar i sina verk med att sätta komplexa materiella och kulturella historier och händelser i ett nytt ljus. Rakowitz verk är rekonstruktioner av konstobjekt som stulits eller förstörts i krig och av terrordåd.
 
När Rakowitz nu låter verken återuppstå så producerar han dem av varuförpackningar, konservburkar, godispapper med mera som alla kommer från Irak. Rakowitz menar att ”de föremål som försvunnit behöver sitt spöke”.
 
I relieferna i det återskapade Room G, i Nordvästra palatset, har Rakowitz medvetet lämnat de utrymmen tomma som tidigare har blivit avlägsnade. Information om vad de objekten finns idag ingår också i utställningen.
 
Utställningen är värd både ett och flera besök. Det är en tankeväckande utställning som konstnären Michael Rakowitz visar på Konsthallen.