Temat denna morgon var Malmö Turism. Anna Wittgren, chef för Marknad och Analys vid Malmö Turism, gav oss en hel del intressanta siffror. Malmö Turism ingår i stadens Näringslivsverksamhet. Själva turistbyrån är nerlagd och ersatt med 13 Informationspunkter runtom i Malmö.
o Övernattningarna ökar i Malmö. Plus 33 procent under 2017 och trenden fortsätter under 2018. 71 procent är svenska turister, 29 procent är utländska turister med Tyskland, Danmark och England i spetsen. USA och Kina ökar.
o Antalet gästnätter under 2018 var 1,8 miljoner, Under januari–juli i år har nätterna ökat med 2,2 procent. Internationella gäster har ökat med 10,5 procent.
o Det finns i dagsläget 4.810 hotellrum i Malmö. Två nya hotell under byggnation – ombyggnad av hotellet i gamla konserthuset plus att Malmö Arena i Hyllie utökar i en ny byggnad.
o Malmö är världens nionde bästa när det gäller hållbara stad (tidigare 12:e plats). Bedömningen gäller bl.a. miljö, leverantörer, social hållbarhet.
o Under 2017 var Malmö värd för 6l kongresser och större konferenser med 25.355 deltagare som spenderade 170 miljoner i Malmö. Malmö Turism jobbar hårt med att öka denna verksamhet.
o Malmö är på gång . Strategi: marknaden och besökare ska prata om Malmö. Det är den bästa marknadsföringen.