Posted by Karsten Erichs on sep 21, 2018
Temat denna morgon var Malmö Turism.  Anna Wittgren, chef för Marknad och Analys vid Malmö Turism, gav oss en hel del intressanta siffror. Malmö Turism ingår i stadens Näringslivsverksamhet. Själva turistbyrån är nerlagd och ersatt med 13 Informationspunkter runtom i Malmö. 
 
o Övernattningarna ökar i Malmö. Plus 33 procent under 2017 och trenden fortsätter under 2018. 71 procent är svenska turister, 29 procent är utländska turister med Tyskland, Danmark och England i spetsen. USA och Kina ökar.
 
o Antalet gästnätter under 2018 var 1,8 miljoner, Under januari–juli i år har nätterna ökat med 2,2 procent. Internationella gäster har ökat med 10,5 procent. 
 
o Det finns i dagsläget 4.810 hotellrum i Malmö. Två nya hotell under byggnation – ombyggnad av hotellet i gamla konserthuset plus att Malmö Arena i Hyllie utökar i en ny byggnad. 
 
o Malmö är världens nionde bästa när det gäller hållbara stad (tidigare 12:e plats). Bedömningen gäller bl.a. miljö, leverantörer, social hållbarhet. 
 
o Under 2017 var Malmö värd för 6l kongresser och större konferenser med 25.355 deltagare som spenderade 170 miljoner i Malmö. Malmö Turism jobbar hårt med att öka denna verksamhet. 
 
o Malmö är på gång . Strategi: marknaden och besökare ska prata om Malmö. Det är den bästa marknadsföringen.