Postad av Leif Rosenblad on° feb 08, 2019
Sofie Hellryd, projektledare på fastighets- och gatukontoret i Malmö, berättade om ljusarrangemanget Metropolis: by LIGHT i Malmö. 
 
 
Under 2003 anställdes en ljusdesigner i Malmö stad som resulterade i att by LIGHT började ta form. Målsättningen var att olika yrkesgrupper skulle få ett bättre samarbete samt nya innovativa och kreativa lösningar.
År 2004: by LIGHT var först ut på Möllevången. Stadsdelen förvandlades till en värld av ljus. Ett första försök som slog väl ut.
År 2008: by LIGHT. Nu var det slottsparken som var målet, en vacker och trygg parkmiljö. Arrangemanget delades nu upp i fyra fokusområden:
 ”Stadens ljus, Konstens ljus, Sättets ljus och Trevandets ljus”.
År 2012: by LIGHT. Drottningtorget och kvarteret Caroli blev nu platsen för ljussättningar av stadsmiljön. Nytt för denna utställning var projektering på olika fasader.
År 2018: by LIGHT. Inför årets förslag till ljusarrangemanget visade det sig vara svårt att finna intresserade arrangörer så Malmö stad tog över och inledde med en konferens. Målet var att skapa en plattform för ljussättning av stadsmiljö. Fokus skulle vara:
  • Stadens ljus
  • Konstens ljus
  • Sättets ljus
  • Trevandets ljus
  • Eventets ljus.
Planering började i maj 2017, förberedelse fram till augusti 2018, genomförande i september 2018 och efterarbete fram till december 2018.
Stadens ljus skall vara ett geografiskt område som det är lätt att ta sig fram till, samt att man skapar ljus i offentlig miljö genom belysning av t ex: Träd, olika fasader, cykelställ, gatubelysning och belysning underifrån.
Konstens ljus skall vara fem objekt av fem konstnärer och bara vara i kanalrummet.
Sättets ljus skall belysa Hovrätten, Belvedere med flera byggnader.
Trevandets ljus; Ett ljus collage med hjälp av barn
Eventets ljus skall utgöras av 48 skylightljus.
Slutligen måste alla projekt bindas ihop som t ex Kuben, bryggdans, skyddsänglar, flaggbron, paraplyinstallationen i kanalen och Malmö Live med belysning.
Mantrat för detta projekt har varit samarbete, samarbete och samarbete.
År 2018: Metropolis by LIGHT hade 90 000 besökare, guidningar för 3 100 besökare, seminarier, instagram samt en budget på 3,8 miljoner. 
 
 
Bild: Sofie Hellryd och Torgny Hammarstrand. Foto: Åke Persson