Posted by Nåcke Wallin on sep 28, 2018
Dagens föredragshållare var Max Wiman, journalist på Sydsvenskan. Han berättade om hur han följer stadens fotbollslag Malmö FF.

Bild: Max Wiman, journalist på Sydsvenskan. Foto: Inger Lindstedt.

• Max Wiman började med att berätta att i Malmö Börshus arbetade MFF:s tidigare ordförande Hans Cavalli Björkman.
  • Max började sin bana som journalist på Sydsvenskan för 40 år sedan.
  • Efter att under ett antal år var skrivande reporter blev han så småningom administrativ chef på Sydsvenskans sportredaktion.
  • Saknade skrivandet och ställde sig frågan: Vad har vi misslyckats med. Jo, bevakningen av MFF som är ett lag som följs av hela staden. Ung som gammal, kvinna som man och med utländskt påbrå som svenskfödd.
  • MFF är en ideell förening som drivs som ett företag. Medlemmarna har relativt stort inflytande.
  • Max Wiman anser att MFF gjort ett stort misstag som avhänt sig fotboll för tjejer och kvinnor. Han tror att om några år kan detta straffa sig när det gäller sponsorer. MFF hade en framgångsrik damsektion men lade ner denna, vilken efter det blev FC Rosengård.
  • Max Wiman har följt MFF på heltid i 8 år.
  • På senare år har direktrapportering via nätet blivit en stor framgång.
  • Max Wiman upplever att MFF har en öppenhet mot publik och media men att den börjar naggas i kanten för media när det gäller för MFF mindre fördelaktiga händelser.