Publicerad av Carin Welinder den nov 15, 2019
Klubbens president konstaterade denna morgon att medelålder på deltagarna sjönk väsentligt på frukostmötet. Anledningen var Malmö-Skeppsbron Rotaryklubbs senaste projekt tillsammans med Malmö Borgarskola där medlemmar i klubben har engagerat sig som rådgivare i elevers UF-företag.

Bild: Borgarskolans UF-företagare med sina rådgivare. Foto: Lillemor Darinder.

Malmö Borgarskola har lång erfarenhet av att arbeta med Ung Företagsamhet. I år driver sammanlagt ca 200 elever på skolans samtliga program UF-företag.  Tio av dessa elever pitchade under fredagsmötet fem företags affärsidéer och fick samtidigt möjlighet att mingla och boka möten med sina rådgivare. Några passade även på att sälja några produkter.

SooJuicy UF tillverkar fruktjuicer och använder sig av råvaror som en grönsaksgrossist inte kan sälja vidare till detaljister. Juicerna säljs i glasflaskor. Vi fick möjlighet att provsmaka en god uppfriskande juice med inslag av ingefära.

BeeWrapped UF presenterade ett alternativ till den plastfolie som ofta används för att täcka skålar eller slå in mat i. Ett miljövänligt alternativ till plastfolien är textil som behandlats med bivax. Hygieniskt, miljövänligt och på köpet mycket vackrare än plastfolie.

Bag in Bag UF har fokus på hållbarhet och skapar unika användbara ”bags” i olika storlekar till förvaring av prylar, till exempel för att skapa ordning och reda när man packar resväskan. Påsarna, eller bagsen, är gjorda av återanvänt tyg. De säljer minstingen Stina, den lite större Hugo och knytkassen Elise.

M.S.D. UF, ”Fashion for him & her”, har även de ett hållbarhetstänkande. M.S.D. köper in och säljer begagnade märkesaccessoarer. Företaget garanterar äkthet samt distribuerar över hela världen. Ett av målen är att sälja 100 accessoarer under UF-året.

Sexed UF arbetar kring ämnet sexualkunskap. Genom en marknadsundersökning kunde de konstatera att 80% av skolans elever upplever en brist på undervisning i sexualkunskap. Eleverna menade att undervisningen främst kretsat till negativa konsekvenser såsom t.ex. könssjukdomar. Sexed UF kommer inom kort att arbeta med en pod där de kommer att diskutera samtycke, respekt, HBTQ med mera ur ungdomars perspektiv.

Sammanfattningsvis kan konstateras att ungdomarna sprudlar av idéer som de med stor säkerhet kommer att förverkliga. Deras entreprenörsanda ger stort hopp inför framtiden. Ett stort lycka till önskar vi eleverna och deras rådgivare.
Bild: Glada åhörare till UF-företagarnas spännande projekt. Foto: Lillemor Darinder.