Postad av Leif Rosenblad on° jan 11, 2019
HÅLLIHOPP i Lund, förening för ensamkommande barn och ungdomar, främst med Afghanskt ursprung.
Föredrag av Carl Rosenblad och Jonas Klevhag.

Bild: Jonas Klevhag, Steingrimur Jónsson, Carl Rosenblad. Foto: Åke Persson.
Föreningen bildades den 20 mars 2017 på ideellt initiativ av en grupp Lundabor, vars styrelse består av fem personer och kompletteras av ansvariga för olika verksamheter samt en fast anställd kanslist. Föreningen är helt fristående både politiskt och religiöst och har inga kommunala bidrag.
”Att göra skillnad på riktigt” är en av målsättningarna.
2015/16 kom ca 200 ensamkommande ungdomar från bl a Afghanistan till Lund. Carl och Jonas kom ganska snart i kontakt med flera av dem och noterade då att inga av dem hade någon som helst kontakt med svenskar. Integrationen fungerade inte över huvud taget. Ett utanförskap höll på att bildas vilket skulle vara negativt för både dem själva och för Lundaborna.
Föreningen bildades och åren 2017 – 2018 initierades över 800 möten. Kontakt togs med ett 90-tal ungdomar och varje vecka med ett 60-tal på regelbunden basis.
  • Idrott – simning, fotboll och Lundaloppet
  • Kultur – musikaler, opera, målning och högtidsmöten.
  • Utflykter- till Hallands Väderö, biltävlingar mm
  • Onsdagsmiddagar – Middagar där pojkarna får laga mat från sitt hemland och olika frågor diskuteras.
Under året 2018 lades mer fokus på individuell nivå.
  • Truckförarutbildning - för 38 ungdomar
  • Körkort – för ett 30 tal ungdomar
  • Anställningar ordnades för ett 30 tal av dem
När det gäller arbeten är det fram för allt Sonja Lindelöf som arbetat med att få pojkarna ut i arbetslivet på bl. a Alfa Laval, Alba, Åkerlund och Rausing, LRF och Ramstad.
Under 2019 gäller att få fler som kan göra skillnad. Men nu ökar också behovet av att skaffa:
  • Arbete – Timmar, deltid eller temporärt
  • Boende – familjehem, studentrum eller annat.
  • Körutbildning – dvs hjälp med övningskörning.
Lyckoindex för alla som arbetar med dessa frågor är: ”När man kan se något växa!”. Att se hur dessa ungdomar växer dag för dag, även om det blir en del bakslag.